Friday, August 02, 2013

Giliran Beraya



Jap sangat nih dah 24 ramadhan....bape ari je nak masuk syawal plak......phewwww.....raye tahun ni aku LANGSUNG xde beli baju raye....sob sob sob....sedihnye daku....takpela dulukan anak......time raye memang budak2 je pon yang gumbira sakan kan......aku sebagai mak budak mengalah jela....hoho....aku pakai jela baju keje yang ade tu...bukan orang kampung tau pon......lagipun ade selai baju aku beli mase abang aku kawen dulu baru pakai skali mase kenduri tu je......so marilah kita jadikan baju raye....jimatsss.....Kasut je aku beli baru....sebab kasut lain sume dah jahanam...haha

En asben plak baju melayu xbeli jugek.....kami ni memang dulukan anak la kekdahnye.....en asben pakai je baju melayu tahun lepas.....dah siap beli pon baju melayu sedondon untuk dak tecik tu.....sekarang yang pending kasut raye en asben je......

Eh2 melalut plak......tajuk entri lain, tapi lain lak aku cerita....haha.....tahun ni aku beraye belah en asben.....sebabnye tahun lepas aku dalam pantang.....so memang beraye belah aku la dulu kan......walaupun xberaye sangat pon....dalam pantang pon gigih gak aku balek kampung umah nenek.....xkose aku nak duk melangut je kat umah.....gpon mase raye tu aku dah ujung2 pantang.....tapi makan tetap jage......mane yang aku teringin nak makan tu aku cuit gak sket....hihi

Sekarang ni aku duk amek feel.....camne ek suasana malam raye n pagi raye kat kampung en asben......mak ayah en asben takde dah......adik beradik jela yang ade berkumpul.....en asben plak anak bongsu....so kakak2 n abang2 dia sume umo pon dah 40an.....so aktiviti masak2 tu aku ase takde masalah la.....sume pon terer masak.....sedap.....hihi...tapi taktau la tahun ni sape je kakak n abang en asben yang beraye kat sane dulu......masing2 sume dah kawen kan....cam tahun lepas sorang kakak n sorang abang en asben yang beraye umah tu....yang len2 sume umah mentua...tapi diorang dah pakat2 raye ke3 sume adik beradik mesti berkumpul kat umah pusaka tu......meriah giler la....maklum la...en asben ade 19orang anak buah.....muahaha.....belah aku ade 2orang je....beza betul....

Kitorang ni takdela cam pasangan len kot.....sampai kene o-som nak beraye kampung sape dlu......yang begado pon ade gak......kitorang ni same2 orang nogori.....jarak kampung en asben ngan kampung aku pon sejam lebey je....so takde point nak gado2 giliran raye.....hihi......tak baek la nak raye sampai gado2 kan.....kene la ade tolak ansur.....buat sistem giliran...adil dan saksama....

Nak balik raye ni nanti kompom2 jalan jem kan....naseb la kampung asben kat kuala pilah je......nak lepas mrr2 yang menitik air mate sket.....haha.....

p/s : en asben dh suh start packing barang2....apekah??ingat nak balik raye esok ke pe.....kita balik malam raye ye bang.....tak saba plak dia....hihi









No comments: