Thursday, August 29, 2013

Dugaan Sepanjang Syawal 1434Hijrah

Salam......



Dah nak penghujung syawal dah kan.......dari minggu lepas lagi kat mane2 pon jalan sesak.....sane sini open house....minggu ni sambung lagi...nak2 pakej ngan cuti Hari Kemerdekaan.....xtau la aku camne sesaknye jalan minggu ni.....planning nak balek kampung pon ditunda sebab hubby kate minggu sesak....tambah plak orang swasta baru dapat gaji kan.....so moh le kite balek kampung time cuti Hari Malaysia 16sept nant.....direct jumaat-sabtu-ahad...kalo sesak pon jalan tapi cuti 3 ari kire bebaloi lagi la kan....hoyeahhh.....

Eh aku ni kalo mukadimah xmelalut xsah kan.....suke lari tajuk...muaahaha.....berbaalik pade tajuk kat atas tu.....aku ase syawal tahun ni paling menduga iman......ye walaupun raye kali ni paling sonok sebab ade anak tecit yang tengah nakal2 sebok nak beraye tapi ujian yang datang kali ni aku ase berat jugak.......kalo ikut kira dugaan kecik jela dari Allah kan bebanding orang lain yang lagi maha hebat dugaannnye.....aku tetap bersyukur......walau ade dugaan tapi tetap ade yang sedia hulurkan tangan ringankan beban......

Syawal tahun ni aku beraye ala kadar je...baju raye langsung xbeli......siyes.....aku pakai je mane baju yang ade......bajet raye sume kat anak je.....duit raye pon aku xdapat nak provide....sedey...tapi adela sket aku dah ketepikan siap2 untuk makayah n anak buah aku 2orang tu.......

Aku ase sesak sangat syawal kali ni sebabnye hari raye jatuh bulan yang same dengan tarikh expired rotex kete aku......huahauahua....memang mabeles la kan......rotex kete tahun ke2 ko paham2 jela bape hengget nak kene sedia......total sume rm1200......best2.....elok je pas seminggu raye, senyum sampai telinga kua duit insuran n rotex.......

Dah setel bab tu....aku ingat aku leh berbahagia la sket sementare tunggu gaji ujung bulan.......nan hado....Alllah bagi lagi sket ujian kat aku.......sabtu minggu lepas dah elok kitorang siap cun2 nak g umah abang aku kat semenyih nun....skali masuk kete enjin xleh start.........apekahhhhhh????............memang best sangat la kan.....bateri kete kong.....hohooiii....nak nangeh ke nak jerit ke aku pon xtau......totally lost aku dibuatnye...........sebabkan mase tu dah petang n takut kedai tutup+esoknye ahad kompom tutup maka aku redha je tuka gak bateri kete.....hubby g kedai tanye....tahniah.........bateri kete rm280 sahaja...........mari senyum bersame2......tepakse kol mak aku kate mungkin xdapat datang semenyih...oh mase tu mak aku ade kat semenyih...tido umah abang aku...........aku dah sebak mase gtau mak aku tu.......mak aku cam bese.....mak berjiwa kental dah lali dengan cabaran2 kewangan ni......mak pujuk aku....kate sabar jela.....dugaan......mak aku suh datang gak semenyih nanti mak aku hulur sket buat banje sementare dapat gaji............oh sayang mak ketat2......

Ari ni gaji dah pon masuk....terang mate aku tgk figure kat maybank2u tu.......tapi tah bape lame jela tahannye kan....hutang dah menunggu.....hahaha.....gelakkn diri sendiri jela.....yang penting kene ganti balik duit mak aku tu......tapi lambat sket la ye mak...orang kan balik time cuti hari malaysia....hehehe...betuah pnye anak....

Bile kene dugaan gini sebenarnye buat aku lagi kuat.....siyes dugaan kali ni aku xde nak menangeh ke nk emo ke....aku cool je....hoho aku dah matured ke ek....kalo dlu kompom tpon mak nangeh2......oh dah belalu zaman kanak2 aku......dah besar matang dah aku upenye.....dah paham ape tu dugaan....tahap kekuatan iman.......makkk...anak mak dah besar....haha....pang skali....bukan setakat dah besa dah jadik mak orang pon la.....chooiii....

Walau kuat mane pon dugaan Allah bagi tu mesti ade hikmah kan.....Dia tarik rezki yang ni...nanti kemudian hari Dia bagi rezki tang lain plak kan......so besabar dan redha jela.....orang lain tu lagi teruk dugaannye....bersyukur dengan ape yang ada....kite kan xselalu ade kat atas....kalo selalu sangat kat atas xgayat ke...kang kalo jatuh sakit wooo....ngeeee



p/s : bile kene dugaan gitu ati kecik aku bekate2.....kalaula aku eligible dapat bonus raye tu....mesti aku rilekss je setel rotex ngan bateri kete tu......duhhhh.......

p/s/s : aku sangat2 alergik ngan pekataan eligible skang ni....huh

5 comments:

JeeMacey said...

syida samalah dgn aku.bulan 6 haritu,dgn road tax kete mati, lps tu aku nk besalin, lps tu nak raya..sekali tiga..botak kepala aku....

Wawa Yusoff said...

masa puasa dugaan sy pun sangat hebat. sangat2 hebat. so i listed down all.

Then my fren said "why not u listed down what u have instead of what u've lost.. so u will be happy"

thanks to her :)

sometime kita terlupa utk bersyukur dengan apa yg kita ade kan... :)

Syida said...

Kadang2 dugaan Allah ni datang betimpa2 dlm ms yg same kn..nak xnk kite kene hadap jgk la...tanam lam ati yg ade org len lg ssh dr kita kn

Syida said...

Bagus nasihat kwn wawa tu..kalo duk list yg kite lost asek sakit ati jela kite kn..kalo list yg kite ade msti senyum je...

achiek anis said...

sama la kita syida....kes yg sama...sebab tu la kita kena kerja...huhu