Friday, February 22, 2013

D.I.Y ~ Bunga Crepe @ Bunga Tisu La Pulak

Tadi tetibe trase nak buat bunga tisu....bunga tisu ni dah pernah aku buat untuk gubahan hantaran dulu....tapi baru ni terase nak tepek kat sini...hihihi
Moh kite tengok step by step buat bunga tisu neh.....ramai senonye pon yang dah aja car2 buat bunga crepe ni...tapi aku nak nyebok jugak...hihihi


Ni bahan2 yang kite perlukan ye adik2....kertas crepe, gunting, dawai....
bahan2 ni kat kedai2 gubahan banyak ade jual....pandai2 la carik ye...hihi

step 1 : potong kertas crepe...jadi cam segiempat sama pon takpe (lihat gambarajah)....bia panjang sket pon takpe...kalo buat segiempat tepat cam lam gambarajah tu, hasil dia cam kurang memuaskan hati ye adik2....



step 2 : susun kertas crepe yang dah dipotong tadi....susun la dalam 6-7helai.....dah susun tu lipat kertas tu....lipat cam kite lipat nak buat kipas tu....rujuk gambarajah ye



step 3 : dah siap lipat kipas tu, amekk dawai ikatkan kat tengah2 lipatan kertas crepe tu tadi.....ikat keketat...kang longgar2 teburai lak bunga crepe korang...hihi


step 4 : dah ikat tu potong hujung kertas crepe yang dah diikat dengan dawai tu....potong sikit je....taknak kasi kertas crepe tu ade cam berbucu....lupe plak nak snap gambo....haih
pastu tarik2 kan kertas crepe tu selai demi selai...cam gambarajah tu


step 5 : dah tarik2 tu kemaskan sket dan...tadaaaaaaa....siap sudah bunga crepe mudah lagi senang sesape pon buleh buat sambil pejam mata...hihihi

Selamat Mencuba...:p


No comments: