Wednesday, November 14, 2012

Gulai jantung pisang

kredit gambar dr pakcik gugel

petang semalam aku gigih nak masak gulai jantung pisang....jantung pisang tu aku amek kt umah mak aku mase balik kampung ritu....sebab semalam cuti diwal so aku mek la kesempatan nak memasak.....ari bekeje pon kene masak gak sekarang sebab aku dah jadi isteri dan ibu sepenuh masa....eh bukan sepenuh masa sebab aku masih bekeje....sepenuh masa maksud aku tanpe bantuan sesape...sebelum ni mak n adik aku ade pasal mak aku jage anak aku sementare cari pengasuh....so mase mak aku ade dulu aku balek je keje lauk pauk sume dah ade....hihihi

sebagai isteri mithali, so petang semalam gigih la aku nak masak gulai jantung pisang ni....ni pestaim tau...xpenah seumo hidup aku nak masak gulai jantung pisang ni.....nampak sangat aku xrajin ke dapur masa bujangan dulu kan...heh...

disebabkan aku pestaim nak masak gulai jantung pisang tu serba serbi la aku xtau.....cemane nk menguruskan jantung pisang tu pon aku xtau...nk kopek buang kulit die cmne...sume aku xtau...jap2 tanye asben....nk buang lagi ke x kulit jantung pisang ni...jap2 tanye lg dh ok ke cmni....huhuhu....nsb la asben aku ni boleh kate terer gak masak2 ni.....tapi semalam die xnak tolong aku....aku suh die tengokkan hadif je....

dah siap sume bahan2 untuk masak gulai jantung tu aku pon jerang la atas dapur....mase ni dh siap goreng ikan...lauk untuk join dengan gulai jantung tu...xkan nak makan gulai jantung je kan.....dah masak dengan konpidennye tanpe tipon mak aku cmne care2 nak masak....sebelum ni kalo nak masak pape yang aku xreti aku akan tipon mak aku tanye pape yang patut....petang semalam cm bagus je aku xtipon pon....

agak2 dah mendidih gulai tu aku pon nak rase la hasil air tangan aku tu.....skali rase......wahahaha...pahit giler kot....aku xtau mane silapnye....dengan takut2 aku gtau gak asben...asben kate try letak asam keping sket n letak pak aji...nk ejas rase gulai tu....aku pon letak la....xlame pastu aku rase lagi....waaaa pahit juge....asben tanye cmne aku uruskan jantung tu...buang abeh xkulit yang keras.....aku cakap aku buang dh sume...tinggal yang lembut je...asben pon xtau nk wtpe....

mase hidang nak makan asben kate " ni ade lagi kulit yang keras...xbuang abeh la tadi tu....mane x pahit gulai ni..."......adeh la mane la aku tau sampai tahap mane nk dibuang kulit jantung pisang tu.....kate pestaim masak....hihi alasan....aku dah buat muke simpati dah kat asben....asben kate makan jela...buat2 je cam xpahit n sedap....hahaha.....kitorang pon makan la cam gulai aku masak tu sangat lazat....padahal....;p

bile aku gugel2 resipi orang len letak untuk gulai jantung pisang ni, ade bahan yang aku xletak rupenye...patut xmenjadi....takpe practise make perfect....kite cube lagi di lain hari...hihi....ni resipi aku tengok kt myresipi...

2 biji jantung pisang
1biji kelapa
cili api
bawang besar
belacan
segenggan ikan bilis
kunyit hidup
serai dan daun kunyit
garam sesuka rasa


No comments: